Το μυστήριο του γάμου και η σημασία του!

Το μυστήριο του γάμου και η σημασία του!

Γειά σας... Την αγάπη μας για τις βαπτίσεις και τα ποικίλα θέματα που προκύπτουν για την πιο όμορφη μέρα του ζουζουνιού σας,ωλίγο πολύ την γνωρίζετε!

Πλέον θα είμαστε κοντά σας και με την στήλη του γάμου.

Είναι λίγο-πολύ ένα θέμα καινούργιο για εμένα!
Θα περιμένω με χαρά τα σχόλια σας και την στήριξή σας για να καλύψουμε κάθε θέμα που μπορεί να σας αφορά.

Όλα ξεκίνησαν πρίν από ένα μήνα και κάτι με αφορμή τον δικό μου πολιτικό γάμο (θα σας μιλήσω αναλυτικά στο επόμενό μου άρθρο) όπου άρχισα να αναρωτιέμαι για τα γαμήλια μυστήρια και τη σημασία τους.
Τι είναι ο γάμος? Τι ευχές δίνει η εκκλησία? Τι σημαίνουν οι βέρες? Τι σημαίνουν τα στέφανα?

Πρώτα απ’όλα, γάμος σημαίνει κατάργηση του ΕΓΩ..Αφήνουμε πίσω εγωισμό,τις μικρότητες μας,τις παραξενιές μας και πλέον υπάρχει μόνο το ΕΣΥ...

Το μυστήριο του γάμου ξεκινάει με την παράδοση της νύφης από τον πατέρα της στον γαμπρό.
Ο μπαμπάς μας αποδέχεται την επιλογή μας και εμπιστεύεται το παιδί του σε αυτόν για να το κάνει ευτυχισμένο.
Εμπιστεύεται και αποδέχεται έναν άνθρωπο ξένο, τουλάχιστον ξένο μέχρι πριν λίγο καιρό, επειδή είναι δική μας επιλογή...

Οπότε ο άντρας μας θα πρέπει ν’αναλογιστεί την ευθύνη του απέναντι στον άνθρωπο αυτό. Ο πατέρας συμβολίζει τον Θεό. ο οποίος όταν έπλασε την Εύα την παρέδωσε στον Αδάμ!
Μπαίνοντας στην εκκλησία ο άντρας κάθεται από τα δεξιά και η γυναίκα από τ’αριστερά...

Έχετε αναρωτηθεί το γιατί;
Γιατί ο άντρας στέκεται μπροστά στον χριστό (δεξιά της ΩΡΑΙΑΣ πύλης είναι πάντα η εικόνα του χριστού) και η γυναίκα μπροστά στην παναγία (αριστερά της ωραίας πύλης είναι πάντα η εικόνα της παναγίας).
Όπως ο Χριστός αγάπησε την Παναγία, έτσι και ο άντρας θα αγαπήσει την γυναίκα του!

Ξεκινάει λοιπόν ο αρραβώνας...
Οι βέρες που φοράει το ζευγάρι είναι στρογγυλές?γιατί?

Γιατί συμβολίζουν την αγάπη και το δέσιμο του ζευγαριού!όπως ο κύκλος δεν έχει μέση,αρχή και τέλος έτσι και η αγάπη τους θα πρέπει να είναι ατέλευτη,ατελείωτη και τοποθετούντε στο συγκεκριμένο δάχτυλο του χεριού γιατί είναι το μοναδικό σημείο από το οποίο περνάει αρτηρία που φτάνει στην καρδιά μας!

Στην βέρα γράφουμε το όνομά μας την οποία φοράει το έτερον ήμισυ. Αυτό σημαίνει ότι του παραδίδουμε τον εαυτό μας, του παραδίδουμε στα χέρια του το εγώ μας, τα πάντα από εμάς και εξίσου το ίδιο κάνει και εκείνος.

Ύστερα ψάλλονται τα Ειρηνικά (Υπέρ της άνωθεν ειρήνης, Υπέρ της ειρήνης σύμπαντος, Υπέρ του Αγίου Οίκου τούτου, Υπέρ Αρχιεπισκόπου, Υπέρ του δούλου του Θεού, “Υπερ του παρασχεθήναι αυτοίς τέκνα εις διαδοχήν γένους και πάντα τα προς σωτήριαν αιτήματα, του Κυρίου δεηθώμεν...” ).

Σε αυτό το σημείο η εκκλησία μας εύχεται ν’αποκτήσουμε παιδιά...Η ευχή αυτή επαναλαμβάνεται σε όλο το μυστήριο με διάφορους τρόπους 30 φορές!
“Υπερ του καταπεμφθήναι αυτοίς αγάπην τελείαν, ειρηνικήν και βοήθειαν, του Κυρίου δεηθώμεν...”

Σε αυτό το σημείο η εκκλησία εύχεται να έχουμε αγάπη ατελείωτη, να υπάρχει ειρήνη και ζητάει τη βοήθεια του Θεού να μας συνοδεύει σε όλη μα τη ζωή....

“Υπέρ του ευλογηθήναι αυτούς εν ομονοία και βεβαία πίστει, του Κυριού δεηθώμεν....”.
Να υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη... του εμπιστεύομαστε τον ευατό μας... αν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη ο πάτερ είπε να μην προχωρήσουμε σε γάμο...
κλπ.

“Όπως ο Κύριος ο Θεός ημών χαρισήται αυτοίς τίμιον τον γάμον, και την κοίτην αμίνατον, του Κυρίου δεηθώμεν.....”.
Σε αυτό το σημείο η εκκλησία εύχεται να μείνει το κρεβάτι μας αμόλυντο...αυτή η ευχή επαναλαμβάνεται στο μυστήριο 25 φορές....
Λέγονται και άλλες ευχές και γίνεται ο αρραβώνας, αρχίζοντας από τον ιερέα που τοποθετεί τις βέρες και συνεχίζει ο κουμπάρος....

Στη συνέχεια ο ιερέας διαβάζει μια ευχή η οποία ξεκινάει ως εξής: “Κύριε ο Θεός ημών, ο τω παιδί του Πατριάρχου Αβρααμ συμπορευθείς εν τη Μεσοποταμία.......” με την οποία η εκκλησία ζητάει από το Θεό να ευλογήσει τον αρραβώνα που έχει γίνει και να στεριώσει....
Προχωράμε στην ώρα του στεφανώματος... Στην αρχαία Ελλάδα στεφάνια φορούσαν οι νικητές.. η εκκλησία μας στεφανώνει προκαταβολικά για τον αγώνα που θα διανύσουμε από εδώ και στο εξής... ο γάμος είναι συνεχείς αγώνας καταπολέμησης του εγώ......και αυτό η εκκλησία φροντίζει να στο υπενθυμίζει συχνά!

Στη συνέχεια μιλάει για ευτυχία.... “Μακάριος ει...” και σε κάποιο σημείο λέει: “Η γυνή σου ως άμπελος ευθήνουσα εν τοις κλίτεσι της οικίας σου..”
Και η μετάφραση είναι: η γυναίκα σου θα μοιάζει με πολύκαρπο αμπέλι στους θαλάμους του σπιτιού σου” έτσι πρέπει να είμαστε εμείς οι γυναίκες... και ο πάτερ έδωσε το εξής παράδειγμα.... μπαίνει ο άντρας νευριασμένος από τη δουλειά στο σπίτι και εμείς τον αρχίζουμε: και έγινε αυτό με τη μάνα σου... και μου είπε εκείνο.... και αρχίζουμε και φωνάζουμε αντι να τον πάρουμε μια αγκαλιά και να τον φιλήσουμε και να του πούμε πολύ απλά ... καλώς τον.... ο πάτερ είπε ότι ενώ αλλού και αλλού είμαστε ανοιχτοχέρηδες στα λόγια είμαστε τσιγγούνηδες και έκανε παρατήρηση στους άντρες ότι τσιγκουνεύονται να πουν: πω πω αγάπη μου.. είσαι πολύ όμορφη σήμερα... ή πολύ ωραία τα μαλλιά σου... όπως επίσης τους είπε ότι εφόσον οι ρόλοι έχουν αλλάξει και οι γυναίκες πλέον έχουν μπει στην αγορά εργασίας θα πρέπει και εκείνοι να βοηθούν τα σπίτια τους... να μην περνάνε μπροστά από το νεροχύτη, να βλέπουν να πιάτα άπλυτα και να σφυρίζουν σαν να μην συμβαίνει τίποτα.... να τα πλύνουν! Να σκουπίσουν... να βοηθήσουν τη γυναίκα τους!!! τους είπε πολλά πάνω σε αυτό το θέμα.... όπως πολλά είπε και για τον θέμα των γονέων το οποίο θα σας πω παρακάτω...

και συνεχίζουμε με τα ειρηνικά, τα οποία πάνω κάτω είναι τα ίδια.

Κατόπιν λέγεται άλλη μια ευχή στην οποία και πάλι η εκκλησία εύχεται και παρακαλεί το Θεό να δώσει στο νεό ζευγάρι αγάπη ομόνοια, παιδιά, μακροημέρευση, σύνεση...κλπ....

Στην επόμενη ευχή η εκκλησία λέει: “Ου καλόν είναι τον άνθρωπον μόνον επί της γης ποιήσωμεν υτώ βοηθόν κατ' αυτόν και λαβών μιαν των πλευρών αυτού, έπλασας γυναίκα, ην ιδών ο Αδάμ είπε: Τούτο νυν οστούν εκ των οστών μου και σαρξ εκ της σαρκός μου.

Αυτή κληθήσεται γυνή, ότι εκ του ανδρός αυτής ελήφθη αυτή. Ένεκεν τούτου καταλείψει άνθρωπος τον πατέρα αυτού και την μητέρα του και προσκολληθήσεται προς τη γυναίκα αυτού, και έσονται οι δυο εις σάρκα μιαν και ους ο Θεός συνέζευξεν άνθρωπος μη χωριζέτο..”

Με λίγα λόγια ο Θεός επειδή αναγνώρισε το λάθος του να πλάσει μόνο έναν άνθρωπο μόνο ου μέσα στον παράδεισο νάρκωσε τον Αδάμ και πήρε κομμάτι του για να φτιάξει τη γυναίκα... άντρας και γυναίκα μαζί... ίσον ένας άνθρωπος!! ένα σώμα... μία ψυχή....

Γι' αυτό το λόγο τόσο ο ένας όσο και ο άλλος πρέπει να “εγκαταλείψει” τους γονείς του και να προσκοληθεί πλέον στον άνθρωπο του... και εκεί αναπτύξαμε το θέμα της πεθεράς όπου είπε ο πάτερ ότι όποιος είναι κολλημένος στη μάνα του καλύτερα να μείνει μαζί της... ότι ήδη την έχει παντρευτεί και να μη κάνει την κίνηση να κάνει δυστυχισμένο ακόμα έναν άνθρωπο...

Επίσης είπε ότι ΚΑΝΕΝΑΣ δεν είναι πάνω από το ζευγάρι.... ούτε καν τα ίδια τους τα παιδιά.... μεγάλη κουβέντα... αλλά σωστή όσο και αν κάποιους ενοχλεί... η σχέση μάνας και παιδιού αναφέρεται σε δύο άτομα... η σχέση όμως του ζευγαριού αναφέρεται σε ένα σώμα “ και έσονται οι δύο εις σάρκαν μιαν”... πουθενά αλλού δεν υπάρχει τέτοια ένωση!

και έπειτα γίνεται το στεφάνωμα.... και διαβάζεται ο Απόστολος: “Αδερφοί, ευχαριστείτε πάντοτε υπέρ πάντων, εν ονόματι του Κυρίου ημών..... η δε γυνή ίνα φοβείται τον ανδρα”
Ο Απόστολος Παύλος λέει λοιπόν, και είναι κάθετος σε αυτό, ότι πρέπει να σεβόμαστε ο ενας τον άλλο (φόβος=σεβασμός), να αγαπάμε ο ένας τον άλλο.

Λέει στους άντρες να αγαπάνε τις γυναίκες τους όπως αγαπάνε τον ευατό τους, τη σάρκα τους γιατί ποτέ κανένας δεν μίσησε τη σάρκα του αλλά την τρέφει και τη φροντίζει.. με τον ίδιο τρόπο πρέπει να τρέφει και να φροντίζει τη υναίκα του... γιατί πλέον είναι ένα σώμα... θα πρέπει να εγκαταλείψει τους γονείς του (και ο άντρας και η γυναίκα) και να προσκοληθούν στον άνθρωπο τους.... η φράση η δε γυνή ίνα φοβείται τον άνδρα σημαίνει να σεβόμαστε τον άντρα μας μετά απότόσα που κάνει για μας!!!!

Αργότερα έρχεται η στιγμή που πίνουν το κρασί το οποίο είναι γλυκό... από το ίδιο ποτήρι..αυτό έχει μείνει από την εποχή που οι γάμοι γίνονταν κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας και το ζευγάρι κοινωνούσε πρώτο... τώρα που πλέον αυτό έχει καταργηθεί πίνουν κρασί... μόνο το ζευγάρι και δηλώνει ότι μαζί θα αντιμετωπίζουν τις χαρές και τις λύπες στο εξής...

Κατόπιν ο κουμπάρος αλλάζει τα στέφανα και Ησαία χόρευε... έχετε παρατηρήσει τη θέση του καθενός την ώρα του Ησαία;;; Ούτε εγώ... τι σημαίνει....;;

Προηγείται το Ευαγγέλιο το οποίο είναι ο Λόγος του Θεού... το κρατάει με το δεξί του χέρι ο Ιερέας, ο οποίος είναι πάντα ο ενδοιάμεσος μεταξύ Θεού και ανθρώπου και μετά το ζευγάρι... το νέο ζευγάρι που θα πρέπει να ακολουθεί το Ευαγγέλιο και πορευόμαστε πίσω από αυτό.... και κάνει και πάλι κύκλο (= συμβολίζει την ατελείωτη αγάπη....) 3 φορές....

Κατόπιν στέκεται το ζευγάρι μπροστά στην Ωραία Πύλη και αφού διαβαστούν οι ευχές και ακουμπίσει το Ευαγγέλιο στα κεφάλια τους... με το Ευαγγέλιο θα χωρίσει τα χέρια μας, τα οποία ένωσε μετά τον αρραβώνα...
Θυμηθείτε λίγο...
“ους ο Θεός συνέζευξεν, ανθρωπος μη χωριζέτο” πέρασε το Ευαγγέλιο για να χωρίσει τα χέρια... δεν λύθηκαν μόνα τους.....

Οι λαμπάδες που ανάβουν και το κερί που κρατάει ο κουμπάρος συμβολίζουν την φλόγα της Πεντηκοστής...
Επειδή όπως προείπα, κάποτε ο γάμος γινόταν κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας και κρατούσαν κεριά, αργότερα τα αντικατέστησαν με τις λαμπάδες για πρακτικούς λόγους!

Και κάπως έτσι… είμαστε πια ανδρόγυνο ευλογημένο. Αν ξέχασα κάτι να μου το πείτε. Επίσης, ποιο είναι το αγαπημένο σας σημείο σε έναν γάμο;
Εμένα η προετοιμασία του. Το ντύσιμο της νύφης, του γαμπρού, αυτή η ατέλειωτη χαρά που νιώθεις ακόμη και με όλο αυτό το άγχος.

 

Ονομάζομαι Μαρία Πολίτη.
Λατρεύω τα παιδιά γι'αυτό και στον ελεύθερό μου χρόνο καταπιάνομαι με λογής κατασκευές που τα κάνουν να χαμογελούν. 
Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου στο, Politimaria@yahoo.gr  για ιδέες και προτάσεις που θα σας ενθουσιάσουν και ελάτε να ανακαλύψουμε παρέα ιδιαίτερους τρόπους για να οργανώσετε τη βάπτιση του παιδιού σας σαν ένα μεγάλο πάρτι.  

maria-politi